Marco

@nandopilgrim

Hui he tornat a vore a Marco. Feia temps que no el veia. De fet, vaig arribar a pensar si no s’hauria mort.

És un personatge de Xàtiva. D’eixos que no saps massa coses però que sempre han estat ahí. Com el quadre de Felip V que tot el món coneix i tots hem parlat alguna volta i molts no saben encara que és el que va passar exactament per a que estiga de cap per avall. Com Tomatito, o el Mike Canon. No conec a ningú que em sàpiga explicar que li va ocórrer, perquè ell era un xic ben templat, alt i guapo quan es va quedar així com està ara. Diuen que va caure del pont a la via del tren, aquell que porta al col·legi Claret. Ningú m’ha sabut explicar si es que va caure, o si es va voler suïcidar, o si va ser un accident. Al menys no es va matar, que ja es prou vista l’altura des d’on va caure però no es va quedar be. Camina, però coix, i no te tot l’enteniment. Va passejant per la ciutat amunt i avall sense malícia, sense clavar-se en ningú, sense fer mal. De tant en tant alça la veu perquè algú el veu passar i li crida: “Olímpic!” i clar, ell respon de seguida eufòric: “Olímpic, Olímpic!”

Pot ser no s’assabenta de tot el que passa al seu voltant, però sí de quan juga l’Olímpic a la Murta. No falla cap diumenge de futbol, faça calor o faça fred, ploga o neve, Marco no es perd ni un partit. En això i quatre coses més s’entreteté.

Quan jo anava al poliesportiu de Les Pereres a fer l’objecció de consciència perquè no vaig voler anar a la mili, ell venia moltes vesprades passejant pel terme. Aleshores eixien els xiquets del juvenil a entrenar i el concejal d’esports, que era el seu entrenador, (de cuyo nombre no quiero acordarme) em manava regar el camp de terra. Agarrava l’aparell i me n’anava cap enllà, disposat a la feina. Però clar, em calia un voluntari que premera el botonet del motor quan jo ja havia colocat l’aspersor aquell metàlic i bast, i m’enviaven a Marco. Com que el xiquets del juvenil eren tan graciosos, de vegades m’imitaven quan jo cridava al Marco dient-li que ja podia endollar allò quan ja tenia la manguera preparada, i clar, mentre la col·locava li cridaven: “Marco, enchufa!” i el pobre Marco que no se n’adonava de que era una broma premia el botonet del motor i se’n eixia l’aigua per tot arreu. Fins que un dia, una vesprada d’eixes que el sol et crema sense pietat i demanes per favor un poquet d’aire, i quan bufa resulta que és pitjor, en una d’aquelles bromes la potència de l’aigua em va arrancar l’aspersor de la mà i em vaig mullar de dalt avall, a banda d’emportar-me un bon esglai. Agraïa tindre la roba banyada amb aquella calor, però allò no anava a quedar-se així. Vaig reballar l’aparell allí mateix en la banda i me’n vaig anar cap al grup que estava entrenant fet una fera.

̶ Ramon, o els dius als teus pallasos que callen la boca o et regues tu mateix el camp! (i malediccions vàries)

Ramon, (fotre, sí que  me’n recordava del nom) concejal de l’ajuntament, amic de la família, entrenador dels juvenils, mestre d’escola i home major amb el monyo ja tot canós es va girar cap a mi molt espaiet i mirant-me de reüll, i quan ja pensava que l’havia cagat ben cagada, sense dir-me res, va agarrar aquella colla de pseudofutbolistes i se’ls va emportar a l’altre camp fins que vaig poder acabar tranquil la feina.

Ja no em van molestar més en tot l’estiu.

Però d’allò han passat molts anys, i llevat de quatre vegades que he anat a vore al Olímpic a La Murta no havia tornat a vore a Marco massa sovint.

Hui l’he vist. Estava assegut al brincalet de una tenda fullejant un llibret de propaganda d’eixos que els comerços reparteixen per les cases. Concentrat, com si estiguera llegint les pàgines de política d’algún diari seriós. Semblava feliç i tranquilot, com sempre, amb el seu semblant impassible sempre i quan ningú li cride pel carrer “Olímpic, Olímpic!”

M’he alegrat de veure’l.

Responder

